sunnuntai 17. tammikuuta 2016

1/7

Niin se vaan salakavalasti tapahtui ja aika onnistui taas huijaamaan. Syyslukukausi päättyi ja 1/7 ammattikorkeakoulu opinnoista on takana! Nyt kun kevätlukukautta opiskellaan jo kolmatta päivää, ajattelin että ehkä olisi hyvä vetää yhteen tuota syksyä (puhumattakaan siitä, että kohta alkaa taas yhteishaku ja tämä tammi-helmi-maaliskuu oli ainakin minun kohdalla sitä aikaa, kun yritin etsiä kaikenlaista tietoa opiskeluvaihtoehdoista)! Yhteishakuhan on tänä vuonna 16.3-6.4 sosiaali- ja terveysalan koulutuksiin.

Röntgenhoitajaopiskelija ensimmäisen vuoden syksy:

Opintojaksoja oli mm. (kaikista en jaksa kirjoitella, joten tärkeimmät koottuna):


  • Lääketieteellisen säteilyn turvallinen käyttö 1

- Tämä opintojakso alkoi meillä aikalailla heti syksyllä kaiken aloitus "hömpäilyn" jälkeen. Tämä tuli melko shokkina kaikille, nimittäin luennoitsijana oli sairaalafyysikko ja sukelsimme vauhdilla fysiikan maailmaan. Fysiikan osio oli vaikea, sanoisin että melkein vaikein tähän astisista kursseista. Luentoja ei kuitenkaan ollut varmaankaan viittä tai kuutta enempää ja tentti oli yllättävän helppo. Samalla opintojaksolla oli myös meidän radiografian opettajia ja heidän tunneillaan ymmärsimme käytännössä mitä ne fysiikan hienoudet tarkoittivatkaan käytännössä.
- Fysiikan osiosta selvittiin ja kuten sanoin, meidän oman alan opettajat pitivät myös tunteja, joilla käytiin läpi fysiikan asioita mutta myös kaikenlaista muuta. Keskitymme vielä vain natiiviröntgeniin (koko 1. vuoden), eli opiskelemme röntgenputkien toimintaa, suojausta, lisäsuodatusta, putkivirtaa ja -jännitettä, millisekunteja, hilan toimintaperiaatetta, potilasannoksia, dap-mittareita, kuvan rajausta jne.
- Tästä osiosta tuli myös harjoittelua itsenäisesti. Eli siitä olen varmaan jo jossain aiemmassa tekstissä kertonutkin, että saimme turvallisuusluvat alkaa käyttämään röntgelaitetta itsenäisesti ja olemme syksyn aikana keränneet 40h harjoittelua röntgenluokassa kuvaten ihanaa Sheila-fantomiamme. Meillä oli myös tapaamisia eli meetingejä opettajan kanssa, jolloin tutkimme ottamiamme kuvia ja kävimme läpi esimerkiksi sitä miten kilovoltin tai mAs:in muuttaminen vaikuttaa kuviin. Tästä harjoittelusta pitää kirjoittaa raportti ryhmänä ja saimme juuri tänään palautettua sen! Olin toissapäivänä seitsemään asti koulussa tekemässä raporttia ja kokoamassa eri osioita yhdelle pohjalle.


  • Kliininen hoitotyö
Tämä on se hoidollisempi opintojakso, jossa opimme käsihygienian, suojainten pukemisen, katetroinnit, kanyloinnit, lääkkeiden antoa, injektioita, syöttämistä, nenämahaletkun laiton, lääkelaskuja jne. Eli melkein täysin tekemällä oppimista, näillä tunneilla ei tarvinut istuskella paikallaan (ainakaan kovin usein). Myös ergonomian tunnit kuuluivat tähän ja omaan ergonomiaan onkin alkanut kiinnittää ihan eri tavalla huomiota.


Kanylointi-harjoitustunnin jälkeen oli molemmat kädet laastaroitu, meille nimittäin sattui niin että kuudesta henkilöstä 2 sai ensimmäisellä kerralla kanyloitua, joten otettiin sitten uusi kierros. Minä onnistuin kaverin kanyloinnissa, kun taas minun verisuonet ovat kuulemma kovin hankalat kanyloitavat, ei onnistunut kanylointi kumpaankaan käteen :D 



  • Mikrobiologia ja infektioiden torjunta
Melko nopea opintojakso, mikrobiologiassa opiskelimme pääasiassa mikrobeja eli taudinaiheuttajia ja infektioiden torjunnassa sitä, miten tauteja (taudinaiheuttajia) torjutaan.


  • Luu-, nivel-, ja topografinen anatomia
Syyslukukaudella opiskelimme vain luita ja niveliä, käytännössä kaikki luut ja nivelet latinaksi ja suomeksi sekä monista luista useampi eri osia. Opiskelimme myös näiden toimintaa, eli miten olkapään nivel liikkuu tai selkäranka tai polvinivel. Todella paljon pänttäämistä, listojen tekoa, itsenäistä opiskelua ja läksyjä muutenkin.


  • Anatomian ja fysiologian perusteet

Vähän samankaltainen kuin edellä mainittu anatomia, mutta nyt opiskelemme eri kokonaisuuksien toimintaa kuten sydän ja verenkiertoelimistö, ruoansulatus, hengitys, hermosto jne. Paljon läksyjä ja paljon itsenäistä opiskelua että asiat jäisivät hyvin mieleen.


  • Aikuinen hengityselimistön ja luuston natiivitutkimuksessa
Erittäin mielenkiintoinen kurssi, jossa käymme läpi millaisilla eri projektioilla otetaan natiiviröntgenkuvia mistäkin kohteesta, millaiset lisäsuojat ja mitä muuta tulisi ottaa huomioon esimerkiksi optimoinnissa ja potilaan ohjauksessa.

Lisäksi meillä on tässä tammikuussa alkanut tai alkamassa muitakin opintojaksoja, joista en viitsi kirjoitella kun niitä oppitunteja ei montaa ole ollut!


Millaista opiskelu on ammattikorkeakoulussa?

Mahtavaa jos ihan totta puhutaan! Ainahan se opiskeluissa eteenpäin siirtyminen on ollut kohti vapautta, mutta lukion ja ammattikorkeakoulun (sote-alan) ero on iso! Toki se riippuu alasta ja koulusta, mutta meillä opiskelu on todella vapaata ja vastuu on oppilaalla itsellään. Tällä hetkellä meillä on hyvin harvoja pakollisia tunteja, pakollisia ovat yleensä vain harjoitukset ja kuvameetingit(kliinisessä hoitotyössä ja anatomiassa on harjoitustunteja). Harjoitustunneilla ja meetingeissä meidät on kuitenkin jaettu kahteen tai useampaan ryhmään, joten voit vaihtaa jonkun muun ryhmän jäsenen kanssa päittäin, jos et pääse omalle tunnillesi.

Luennoilla ei seurata ketkä ovat paikalla ja ketkä ei, mutta toki tässä vaiheessa täytyy jo ymmärtää käydä luennoilla tai opiskella asiat itsenäisesti. Muutamat opettajat pitävät tuntinsa myös verkossa (AC:n kautta), joilloin voit osallistua luennolle kotona tai, jos ajankohta on huono, luennon nauhoituksen voi katsoa jälkikäteen. Luentoja en ikinä jätä välistä, useimmiten olen paikan päällä (koska päivän aikana on muita tunteja joille ei voi osallistua verkossa) tai jos hyvin sattuu ja päivän luennot näkyy AC:nä niin olen kotona. Muutaman luennon olen katsonut vasta jälkikäteen, kuten huomenna aion katsoa perjantain luennon. Tämä vastuu omista opiskeluista jättää kuitenkin paljon liikkumatilaa itselle!




Kuinka rankkaa ammattikorkeakouluopiskelu on?

Minusta tuntuu, että lukio oli haastavampaa ja vei enemmän aikaa kuin ammattikorkekouluopiskelu. Toki tämäkin tästä varmaan vielä muuttuu työläämmäksi, mutta nautitaan kun on mahdollisuus! Toisaalta, melkein kaikki mitä koulussa opiskellaan ovat niin mielenkiintoisia, että asiat tuntuvat tarttuvan paljon helpommin päähän. Kyllähän se on selvää, että ne itseään kiinnostavat aiheet muistaa ja oppii paljon paremmin kun asiat, jotka eivät voisi vähempää kiinnostaa!

Koulupäivät vaihtelevat hurjasti, syksyllä päivät olivat pitkiä ja kaiken uuden opettelu tuntui raskaalta, mutta sitten päivät lyhenivät ja arki alkoi sujua. Joululoma oli varmaankin (koulu)elämäni pisin, 16.12-11.1! Tällä viikolla tein pitkiä päiviä koulussa, maanantaina 8-19, tiistaina ja torstaina 8-16, keskiviikkona 14-20 mutta perjantain luennon päätin katsoa nauhoitteena ja otin ennakkolähdön viikonloppuun. Joillakin viikoilla on vapaapäiviä, useimmilla ei. Menen usein koululle etukäteen tai jään jälkikäteen tekemään atk-luokissa tehtäviä, koska siellä tuntuu saavan kouluhommat tehtyä paljon nopeammin kuin kotona. Olen muutenkin huomannut, että nykyään oikeasti viihdyn koulussa, enkä juokse tukka suorana ulos vapauteen kun koulupäivä päättyy! Myös natiiviröntgenlaitteiden projektioiden harjoitteluun on varattu 40h omaa aikaa, eli niitä harjoituksia pitää jäädä tekemään päivän päätteeksi tai tulla etukäteen koululle. Onneksi meillä on niin mahtava pienryhmä, että ollaan aina saatu hyvin hommat hoidettua. Samalla tulee sitten jutusteltua myös ihan muista asioista ja eksyttyä aiheesta, joskus taas käymme pitkiä keskusteluja suodatuksesta, kontrastista, mAs:sista tms.

Pahoittelen pitempää taukoa blogikirjoituksissa, inspis kun välillä vaan häviää ja toisena päivänä hyökkää yllättäen päälle :) En ole katunut valintaani opiskella röntgenhoitajaksi, oikeastaan minusta tuntuu, että mielenkiintoni alaa kohtaan kasvaa vähän joka päivä! Heittäkäähän kysymyksiä tai kommentteja jos tulee jotain mieleen, vastaan mielelläni!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti